HEEMKUNDEVERENIGING HUNSEL
Driessensstraat 29
6015 AD Neeritter

Jaaroverzicht activiteiten 2015

17 april 2015 - Filmavond In de cultuurweek van mei 2014 is een dia-presentatie over ontsnappingsroutes in de oorlog gehouden die werd gevolgd door een nachtelijke belevingstocht rondom de Zonhoeve in Neeritter.
Maarten Schellekens heeft hier een professionele film van samengesteld die op DVD is gezet. Deze film is op 17 april aan belangstellenden vertoond in zaal "'t Törp" te Neeritter.

Boek "Op zoek naar de grens"
Naar aanleiding van de onderzoeksgegevens verkregen bij het boek "Ontsnappingsroutes" heeft de HVH meegewerkt aan het jeugdboek "Op zoek naar de grens".

Presentatie
Met als basis het dagboek van een oud-strijder, heeft de HVH meegewerkt aan de presentatie "In de voetsporen van Pierre Dufrane".

Brigade Piron
Om de bevrijding van onze regio door de Brigade Piron extra onder de aandacht te brengen is de fietsroute "In de sporen van Pierre Dufrane" uitgebracht.

Boek "Crash Lancaster ME858"
Net als in voorgaande jaren is veel van de beschikbare tijd gevloeid in het onderzoek ten behoeve het boek "Crash Lancaster ME858".

Diversen
Net als vorig jaar was er sprake van het beantwoorden van vragen door leden en niet-leden inzake historisch/genealogisch onderzoek. Vaak vond dit plaats op donderdagavond als de heemkamer van de HVH is opengesteld voor publiek.
Door de HVH werden gedurende het jaar activiteiten ontplooid voor het behoud van een karakteristieke hoeve en werd meegeholpen aan de gemeentelijke inventarisatie van kruisen en kapellen.